e-SALON v roce 2023


5. ročník veletrhu e-SALON se uskuteční od 9. do 12. listopadu 2023. Nejkomplexnější přehlídka čisté mobility proběhne v PVA EXPO PRAHA. Tradičně uvede modely světových značek. K vidění budou i nové produkty řady výrobců dobíjecích stanic, dodavatelů energií či výrobců manipulační a komunální techniky.



PF 2023




Autogramiáda hvězd TV Prima, sobota a neděle


V sobotu a neděli v čase 13:00-16:00 bude pro návštěvníky připravena autogramiáda herců z Prima seriálu Dobré Zprávy.

 

Sobota 12.11. – Sára Rychlíková, Kristýna Frejová, Ivana Korolová a Jan Fanta.

 

Neděle 13.11. – Natálie Halouzková, Sára Rychlíková Alžbeta Stanková a Jan Fanta.



Tesla S3XY sound&light - HALA 5 DNES ve 13:30


Synchronizovaná zvuková a světelná show desítek Tesel. 12. listopadu HALA 5, 13:30.

https://www.youtube.com/watch?v=HiXS736fVT4&t=14s 



Navštivte e-SALON 2022!


Vše, co chcete vědět o ekologických automobilech, se dozvíte na veletrhu e-SALON 2022, který se koná 10.–13. listopadu 2022 na letňanském výstavišti PVA EXPO PRAHA! Čtvrtý ročník veletrhu čisté mobility je přehlídkou s nejbohatší účastí elektromobilů, hybridů a dalších ekologických dopravních prostředků ve své historii. K testování je k dispozici doposud největší vozový park ekologických vozů. Představena bude mj. Škoda Vision 7S nebo Volkswagen ID. AERO. Čtvrtek je vyhrazen pouze pro pozvané odborníky, všichni ostatní jsou vítáni v pátek, sobotu a v neděli! Více o veletrhu najdete na webu www.e-salon.cz.



Tesla, to nejsou jen elektromobily, ale i roboti budoucnosti


Myslíte si, že Tesla vyrábí elektromobily a jejím cílem je „pouze“ urychlit přechod celé společnosti k udržitelné budoucnosti, kterou bude pohánět elektřina? Tak to je jen opravdu velmi malá část ambiciózního plánu a byznysu Elona Muska, aktuálně nejbohatšího člověka na světě!

Tesla je největším výrobcem elektromobilů na světě s aktuálně již dvoumilionovou roční produkcí, kterou zajišťují Gigafactory v Americe, Evropě, i Asii. V budoucnu si brousí zuby na to, že se stane dokonce největším výrobcem aut. A že k tomu má skvěle nakročeno, potvrzují každoročně výsledky Elona Muska aspol, nejen tedy na burze, podle které jde o nejcennější automobilku na světě, ale také z pohledu ekonomiky této společnosti a jejího růstu na trhu.

Tesla však není jen výrobcem elektromobilů. Už roky je označovaná za technologickou firmu, která staví počítače na kolech a má propracovaný ekosystém. Do něj musíme započítat například energetickou část s domácími bateriovými úložištěmi, solárními taškami, či veřejnou sítí rychlonabíječek Tesla Supercharger. A do budoucna to má být ještě o něčem úplně jiném!

Pokud byste neslyšeli o robotovi od Tesly, tak věřte, že tím nejdůležitějším produktem Tesly má být podle nejbohatšího člověka na světě Elona Muska nikoliv elektroauto, ale futuristický robot. Konkrétně humanoid Tesla Optimus, který má lidem pomáhat doma, i v práci a dělat vše, co je pro člověka zkrátka nudné, opakující se, nebo také třeba nebezpečné. Tak uvidíme, čeho se v budoucnu dočkáme.

Chcete sledovat vývoj nejen této slibované technologie, která má hýbat světem v příštích letech a dekádách? Pak čtěte web www.inteligentnisvet.cz, který se zabývá vývojem inovativních technologií prakticky ve všech oborech a odvětvích, nejen na poli smartphonů, automobilů, či chytré domácnosti, ale také například virtuální a rozšířené reality, umělé inteligence, metaversu, a také v oblasti vesmírného bádání a kolonizace vesmíru. To je koneckonců také parketa Elona Muska a jeho firmy SpaceX, která provozuje satelitní internet Starlink.



Čtěte největší web o elektromobilech v Česku, Elektrickevozy.cz!


Elektrickevozy.cz je největší český online magazín o elektromobilech, elektrifikaci a dopravě budoucnosti, který funguje již od roku 2011 a od samého začátku patří do ekosystému největších technologických online magazínů (Mobilizujeme.cz, Inteligentnisvet.cz, Elektrickevozy.cz).

Elektromobilová revoluce je v plném proudu a s příchodem covidu, polovodičové krize, ale také války Ruska na Ukrajině se ještě umocnila její závažnost a neodkladnost. Dnes už není otázkou, zda-li je budoucnost ve spalování fosilních paliv nebo v pohánění aut elektromotorem a baterií, ale diskutuje se o samotném způsobu provedení.

Nejdůležitější otázkou tedy je, jak tuto transformaci k udržitelné dopravě v čele s elektromobily provést co možná nejlépe s ohledem na životní prostředí, ekonomiku, uživatelskou přívětivost, ale také například státní bezpečnost – abychom nebyli v Evropě závislí na ropě a plynu z Ruska, ale nenahradili to závislostí za vzácné kovy (používané u baterií) z Číny či solární panely, které jsou vyráběny převážně taktéž touto mocností.

Samozřejmě, že přechod od spalovacích aut k těm elektrickým nebude bez problémů a emocí. Lidé nebudou řešit jen to, kolik stojí elektromobil, jak daleko dojede, nebo jak rychle se nabíjí, ale již nyní se řeší mnohem více otázek, na které postupně přicházejí odpovědi. A vlastně nejde jen o auto coby dopravní prostředek, ale také například o zdroj energie, kde přichází do hry fotovoltaika, či bateriové úložiště.

Pokud si nechcete nechat ujít největší změny v historii automobilového průmyslu, tak sledujte web www.elektrickevozy.cz, který je absolutní jedničkou nejen z pohledu nejčerstvějších a nejobsáhlejších zpráv, podrobných testů a představení nejnovějších produktů na trhu, ale také jedničkou se čteností přes 500 tisíc návštěv měsíčně. Sledujte s námi to nejzajímavější, co se na poli elektromobility, udržitelné dopravy a čisté energie odehrává!



Značky MG a MITSUBISHI ukáží novinky pro rok 2023 na e-SALONu


“Výstava e-SALON je vrcholem sezóny a pro nás v naprosto ideálním termínu, protože zanedlouho budeme uvádět hlavní novinky pro rok 2023. Rozhodli jsme se tedy představit hned několik modelů MG a Mitsubishi”, říká Marek Vodička, Marketingový a PR manažer M Motors CZ/SK.

 

  • Nové MG ZS EV        (elektrická verze modelu ZS)
  • Nové MG5        (unikátní elektrický kombík)
  • Nové ASX HEV         (nástupce legendy ASX – v hybridní verzi)

Informace o nových modelech jsou již nyní na

www.mitsubishi-motors.cz

www.mgmotor-czech.cz

“Pro návštěvníky i pro komunikaci našich značek to má zásadní význam, protože se jedná o regionální premiéry a my tak de facto zahajujeme propagaci těchto novinek a poprvé oficiálně oznamujeme jejich příchod na český a slovenský trh”, dodává Vodička.



Hyundai IONIQ 6


Druhý člen produktové řady IONIQ, zaměřené výhradně na bateriové elektromobily, je elegantním, aerodynamickým sedanem. Je jedním z nejúspornějších elektromobilů, jeho součinitel odporu vzduchu činí pouhých 0,21 a zajišťuje dojezd 614 kilometrů a spotřebu elektrické energie 13,9 kWh/100 km. IONIQ 6 však vyniká také svým designem, využívajícím hladké linie a oblé křivky, inspirovaným řadou ikonických modelů z 20. a 30. let minulého století. Stejně jako IONIQ 5 se i tento model pyšní schopností ultra-rychlého dobíjení a technologií V2L pro napájení externích elektrických přístrojů.



NÁRODNÍ ENERGETICKÝ KLASTR opět vystavovatelem na veletrhu e-SALON


NÁRODNÍ ENERGETICKÝ KLASTR, z.s. je spolek právnických a fyzických osob založený a registrovaný ve smyslu ustanovení zákona č. 83/1990 Sb. o sdružování v jeho platném znění. Členové NEK jsou společnosti působící v oblasti výroby energetických zařízení, vysoké školy a výzkumné organizace. Členové se dále zabývají distribucí energie a výzkumně vývojovými činnostmi v oblasti zvyšování účinnosti zařízení. Výběr firem reprezentativně pokrývá celý energetický hodnotový řetězec od výroby energie až po výrobu elektrických zařízení s vysokou přidanou hodnotou.

 

Členové NEK podnikají či působí v následujících odvětvích:

 - elektrotechnický průmysl,

 - energetický průmysl,

 -  teplárenství,

- zpracovatelský průmysl produkující odpady vhodné pro další zpracování v energetickém průmyslu,

 - výrobci technologií pro energetiku,

 - vzdělávání, výzkum a vývoj.

 

Účelem klastru je podpora inovací a zvýšení konkurenceschopnosti a exportní schopnosti propojených firem, podnikatelů a institucí působících v České republice. Smyslem členství v klastru je spolupráce firem a růst elektrotechnického a energetického průmyslu – tedy sdílení informací, hledání nejlepších postupů, inovace, marketing, spolupráce na zakázkách, zvyšování kvalifikace, aktivace výzkumných a vývojových projektů, posílení výzkumné infrastruktury – vybudováním výzkumného centra klastru ve spolupráci s VŠB-TUO a společná účast na výstavách a veletrzích.

http://www.energy-cluster.cz/



Atraktivní studie elektromobilu ID. SPACE VIZZION


Mimořádně atraktivní studie elektromobilu ID. SPACE VIZZION definuje zcela nový segment vozidel a je výhledem na budoucí sériově vyráběný model. Zákazníci se mohou těšit na typické vlastnosti automobilu kategorie „gran turismo“ ve spojení s velkorysým a variabilním vnitřním prostorem SUV. Poprvé jsou všechny pro řidiče důležité informace soustředěny pouze na head up displej s rozšířenou realitou místo digitálního kokpitu. Veškerá zábava, komfort a online funkce, stejně jako nastavení vozidla, jsou na 15,6“ dotykovém displeji, který jako by se vznášel ve vzduchu a tvoří tak dominantu interiéru. Další důležité informace poskytuje řidiči interaktivní světelná lišta „ID. Light“, která je umístěna mezi střešními A sloupky. Technickým základem studie ID. SPACE VIZZION je modulární platforma MEB pro elektromobily koncernu Volkswagen. Elektrický pohon všech kol 4MOTION s celkovým výkonem až 250 kW zajistí za všech podmínek mimořádnou jízdní dynamiku ve spojení s příkladnou bezpečností. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne elektrické „gran turismo“ za pouhých 5,4 sekundy, ale současně nabídne také pozoruhodnou hospodárnost. Důsledná optimalizace aerodynamiky se součinitelem aerodynamického odporu vzduchu 0,24 totiž prodloužila dojezd na jedno nabití sady akumulátorů o celkové kapacitě 82 kWh až na 590 kilometrů (WLTP).



Na MS ve fotbale budou jezdit elektromobily Hyundai


Značka Hyundai, oficiální sponzor Mistrovství světa ve fotbale 2022, oznámila, že podpoří organizátory největšího fotbalového turnaje na světě v jejich snaze dosáhnout cíle uhlíkové neutrality, a to poskytnutím ekologických vozidel, která zajistí 50 procent osobní přepravy v rámci této sportovní akce. Organizátoři tak budou mít poprvé v historii tohoto turnaje ve své flotile tak velké zastoupení ekologických vozidel.

Hyundai poskytne organizátorům Mistrovství světa ve fotbale 2022 flotilu čítající celkem 616 vozů. Z toho bude 446 osobních vozů, přičemž mírně nadpoloviční většinu (226 vozů) budou tvořit modely s výhradně elektrickým nebo hybridním pohonem. Pro tuto sportovní akci, která se bude konat od 20. listopadu do 18. prosince v Kataru, Hyundai poskytne také 10 elektrických autobusů Elec City.

„Hyundai a FIFA vynakládají společně obrovské úsilí, aby se letošní turnaj stal trvale udržitelným úspěchem díky využití čisté mobility,“ řekl Jaehoon Chang, prezident a generální ředitel společnosti Hyundai Motor Company. „Od poskytnutí našich ekologických hybridních vozů a bateriových elektromobilů pro silniční přepravu si slibujeme, že dosáhneme našeho společného cíle, a mistrovství světa ve fotbale v Kataru bude vítězstvím pro planetu Zemi i lidstvo.“

Nabito pro uhlíkově neutrální mistrovství světa ve fotbale

Hyundai připravuje speciálně organizovaný systém, který zajistí stabilní provoz elektromobilů. Společnost poskytne pro přepravu VIP hostů a pracovníků FIFA modely Hyundai IONIQ 5, Sonata HEV, Tucson HEV, KONA HEV, Genesis G80 EV a GV70 EV. Novináře budou přepravovat autobusy Elec City.

Společnost bude navíc provozovat asistenční nabíjecí službu případně vybitým elektromobilům pomocí inovativní funkce V2L (Vehicle-to-Load) ve dvou bateriových elektromobilech IONIQ 5. FIFA poskytne na parkovištích v katarské metropoli Dauhá nabíječky elektromobilů o výkonu 100 až 150 kW pro zajištění nepřetržitého provozu využívaných automobilů.

Hyundai bude provoz flotily vozidel monitorovat v reálném čase a v případě jakýchkoli poruch nebo nehod zajistí rychlou pomoc, například přivoláním záchranných služeb, odstraněním problému nebo kontrolou vozidel.

Společnost také využije službu řízení provozu vozidel v reálném čase, která zlepší kvalitu služeb vozového parku. Systém detekuje nehody nebo poruchy vozidel v reálném čase a spojuje v jeden celek všechny procesy od parkování, přes přivolání záchranných služeb až po opravy nebo poskytnutí pomoci při nehodě.

Hladký provoz přepravních služeb po celou dobu konání turnaje bude mít na starosti speciální tým servisních specialistů ze sídla HMC a oddělení servisních služeb a kvality regionálního zastoupení pro Střední východ. Lokální provoz bude sledován a organizován z řídicího centra v areálu parkovišť FIFA. Tým bude v případě nutnosti oprav vozidel využívat servisní infrastrukturu katarských dealerství.

Hyundai od října provozuje školení pro všechny řidiče, kteří budou zajišťovat provoz vozového parku.

 



Audi testuje filtr pevných částic pro elektromobily


Audi vyvíjí v pilotním projektu společně s dodavatelem MANN+HUMMEL filtr jemného prachu pro elektromobily, který zachycuje jemný prach z okolí. Již v pilotní fázi se ukazuje, že tento filtr přispívá ke zlepšování kvality ovzduší ve městech jak za jízdy, tak i během nabíjecího procesu. Značka se čtyřmi kruhy podrobně představila jeho funkci na akci GREENTECH FESTIVAL v Londýně.

Nezávisle na druhu pohonu vozidla vzniká 85 procent jemného prachu ze silniční dopravy v důsledku oděru materiálu z brzd, pneumatik a povrchu vozovky. Nejmenší částice prachu jsou velké jen několik mikrometrů a pouhým okem sotva zaznamenatelné. Vzhledem k tomu, že mají průměr pouhých deset mikrometrů, mohou být snadno vdechovány. Světová zdravotnická organizace (WHO) loni doporučila limity pro emise jemného prachu výrazně snížit. Podle odborníků by byly nové hodnoty na mnoha místech v Německu překračovány.

Pasivní filtrování za jízdy, aktivní při nabíjení

Audi se v rámci své odpovědnosti za společnost a ochranu životního prostředí zaměřuje při svých aktivitách především na trvalou udržitelnost. Cílem značky se čtyřmi kruhy je proto nejen vyrábět s neutrální bilancí emisí CO2[1], ale také snižovat ostatní emise všude, kde je to možné. Značka Audi nyní společně s dodavatelem MANN+HUMMEL vyvinula filtr pro přední část vozu, který dokáže zachycovat jemný prach z okolí. Jeho funkce je podobná jako u stacionárních zařízení, která jsou již provozována v některých městech.

Výhodou mobilní verze je zachycování nejen vlastních emisí pevných částic, například modelu Audi e-tron*, ale i ostatních vozidel – a to přímo tam, kde vznikají.

Pilotní projekt byl spuštěn v roce 2020 a potrvá čtyři roky. „Tento filtr pevných částic je příkladem našeho úsilí o inovace ku prospěchu všech a zdařilé spolupráce se specializovanými dodavateli. Již dnes podnikáme z vlastní iniciativy mnoho dalších kroků,“ vysvětluje Fabian Groh, vedoucí projektu v oddělení vývoje systémů karoserie ve společnosti AUDI AG. „Přitom předpokládáme, že v budoucnosti bude tento prvek výbavy vyžadován legislativou.“

Filtr je uložen před chladičem jako nedílná součást přívodu vzduchu do vozidla. Jeho montáž si tedy vyžádala jen několik změn na vozidle, což udržuje náklady na nízké úrovni. Filtrační prvek se ovládá prostřednictvím nastavitelného přívodu chladicího vzduchu. Mechanický princip funkce je podobný jako u vysavače. Na podobném principu jsou také ve filtru zachycovány jemné částice. I přesto je však zachován volný průtok vzduchu.

Filtr se zatím používá ve zkušebních vozidlech Audi e-tron*. Za jízdy probíhá filtrace pasivně v důsledku pohybu vozidla. Vzduch přitom proudí filtračním systémem, který zachycuje i ty nejmenší částice. Další možností je filtrování v průběhu stacionárního nabíjecího procesu. Průchod venkovního vzduchu chladičem přitom zajišťuje již dnes do každého elektromobilu montovaný ventilátor. Systém tento proces využívá, a může tak aktivně filtrovat jemný prach ze vzduchu proudícího filtrem. I u stojícího vozu jsou díky tomu zachycovány nejmenší částice. Pro využití tohoto systému je ideální městské prostředí, protože v něm je zatížení životního prostředí jemným prachem neporovnatelně vyšší než na venkově.

Dlouhodobé testy prokázaly účinnost

Testy ve zkušebních vozidlech sloužily nejen k analýzám účinnosti filtru, ale také ke zjištění, zda je tím ovlivňováno používání vozidla. Dlouhodobým testem, v němž vozidlo Audi e-tron* ujelo více než 50 000 kilometrů, bylo potvrzeno, že filtrační systém nemá žádné negativní dopady na provoz elektromobilu, a to ani za horkých letních dní, ani při rychlém nabíjení.

Systém je tak účinný, že v závislosti na způsobu používání, například ve velmi znečištěném městě, jakým je Stuttgart, je množství částic uvolňovaných při provozu modelu Audi e-tron* kompletně odfiltrováno. V ještě intenzivněji znečištěných městech mohou být při běžném provozu aktivně a pasivně absorbovány emise jemného prachu až tří vozidel. Audi usiluje ve spolupráci s firmou MANN+HUMMEL o síťové propojení s již používanými senzory, například na meteorologických stanicích. Kromě toho probíhá také vývoj příslušného ukazatele činnosti systému ve vozidle. Cestující se tak mohou informovat o tom, kdy je systém aktivní a kolik pevných částic již odfiltroval.

Filtrační systém s vysokým podílem recyklátů

Údržba filtru je snadná. Vložka filtru se mění nejdříve v rámci intervalů pro pravidelnou údržbu. Analýza životního cyklu kompletního filtračního systému ukázala, že zapříčiní ekvivalent 14,9 kilogramu emisí CO2. Samotná vložka filtru obsahuje 15 procent recyklátu, celý systém 60 procent.

Exponáty týkající se systému Audi Urban Purifier prezentovala značka Audi na akci GREENTECH FESTIVAL, která se konala ve dnech 13. až 14. října v Londýně.



AUTOGRAMIÁDA Josef „Sršeň“ Šiler


AUTOGRAMIÁDA Josef „Sršeň“ Šiler, motorka CFMOTO 450SR (novinka roku 2023!).

Termín a místo: 12.11.2022 – 13:00 – 15:00 hod., Vstupní hala III

 



ŠKODA VISION 7S UKAZUJE BUDOUCNOST


Praktická, uživatelsky přívětivá a ve znamení trvalé udržitelnosti. Studie ŠKODA VISION 7S ctí tradiční hodnoty značky ŠKODA, představuje je však ve zcela nové podobě. Elektromobil postavený na modulární platformě MEB totiž jako první dostává zcela nový designový jazyk, který se pro budoucí vozy ŠKODA stane charakteristickým. 

„Prostřednictvím studie VISION 7S nabízíme konkrétní pohled na zcela nový model ŠKODA, kterým rozšíříme produktové portfolio a zákaznickou základnu. Výrazně tak zrychlujeme svoji elektrickou ofenzívu – do roku 2026 uvedeme na trh tři nové čistě elektrické modely,“ říká Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO.

ŠKODA AUTO plánuje do roku 2026 uvést celkem tři nové plně elektrické modely: vedle sedmimístného rodinného vozu vycházejícího z VISION 7S to budou také kompaktní SUV a malý automobil. Do roku 2030 chce ŠKODA AUTO dosáhnout podílu čistě elektrických modelů v Evropě přes 70 %. Ve fázi přechodu na eMobilitu však ŠKODA posiluje také své produktové portfolio vysoce účinných spalovacích motorů a ve druhé polovině příštího roku představí novou generaci modelů SUPERB a KODIAQ. V roce 2024 bude následovat modernizovaná OCTAVIA.

Chystané elektrické novinky spojí nový designový jazyk, který VISION 7S představuje. Vyznačuje se robustním vzhledem, funkčností a autentičností. Jeho charakteristickou součástí se stává čelní maska Tech-Deck Face, která je moderní interpretací tradiční masky chladiče vozů ŠKODA. Oproti stávajícímu provedení je nová maska výrazně plošší a širší, její žebra jsou nahrazena tmavým sklem, které zakrývá senzory vozu. Tech-Deck Face tak přispívá k celkově ještě vytříbenějším aerodynamickým tvarům, než tomu bylo doposud.

Na špičkovou aerodynamiku budou designéři a inženýři klást důraz i nadále, u studie VISION 7S je výsledkem kombinace robustní spodní části karoserie s vysoko posazenou boční tornado linií a aerodynamickými liniemi střechy. K výtečné aerodynamice přispívají i velká 22palcová kola s ráfky v téměř uzavřeném designu. VISION 7S ukazuje i nově pojaté chlazení elektromobilu, které má jiné nároky než vozy se spalovacími motory. Zaujmou tu například výdechy vzduchu nad bočními prahy. Kryté jsou mřížkami a odvádí vzduch zahřívající se při chlazení baterie. Tato část zároveň slouží i jako stupátko pro nastupování do portálových dveří s protisměrným otevíráním.

V přídi pak najdeme sedm vertikálních otvorů pro přívod vzduchu k chladiči a brzdám, zaujme i oranžový ovládací prvek k bezpečnému odpojení vysokonapěťového okruhu vozu. Oranžová barva je vůbec u VISION 7S často využívaný akcent. Novým designovým prvkem jsou rovněž čelní i zadní světlomety ve tvaru písmene T. Na přídi světlomety doplňuje ambientní světelná lišta, která se táhne po celé šíři vozidla. Na přídi a zádi vozu pak najdeme osvětlený nápis ŠKODA, jenž je součástí nového loga a nové vizuální identity automobilky.

„V uplynulých měsících jsme společně vyvinuli zcela nový designový jazyk. Rád bych poděkoval svému týmu za jeho velké nasazení a vynikající práci na tomto intenzivním a vzrušujícím projektu. Vylepšili jsme osvědčené přednosti a odvážně jsme se vydali na novou cestu. Minimalistický funkční design navozuje pocit bezpečí a vyzařuje sílu. Budoucí vozy portfolia značky ŠKODA budou zároveň velmi aerodynamické,“ shrnuje šéfdesignér ŠKODA AUTO Oliver Stefani změny, které VISION 7S po vizuální stránce přináší.

Špičková technika

ŠKODA VISION 7S má pod kabátem modulární techniku s baterií o kapacitě 89 kWh, která dává vozu v režimu WLTP dojezd přes 600 kilometrů na jedno nabití. Samotné nabíjení může být také velmi rychlé, maximální podporovaný nabíjecí výkon je rovných 200 kW.

Uvnitř vozu pak najdeme zbrusu novou interpretaci palubního infotainmentu s výrazně přepracovanou grafikou a logikou ovládání. Dominantní je dotyková obrazovka s úhlopříčkou 14,6 palce, největší, jaká kdy na palubě vozu ŠKODA byla instalována. Virtuální Kokpit je tvořen displejem s úhlopříčkou 8,8 palce a skvělý výhled na něj zajišťuje nově tvarovaný volant se zploštělou horní i spodní částí. Je tu také Head-up displej s rozšířenou realitou. Volant má dva masivní paprsky na 6. a 12. hodině, v tom spodním je zabudován touchpad, který lze využít k ovládání některých funkcí u stojícího vozu. Jinak na volantu najdeme speciální rolovací kolečka s haptickou odezvou, jež dostala pro snazší orientaci barevné akcenty v zářivě oranžové barvě.

Na středové konzole pod velkou obrazovkou je šest tlačítek, kterými se uživatel dostane do nabídky infotainmentu, telefonu, nastavení vozidla, navigace a aplikací, šesté tlačítko lze libovolně nakonfigurovat. Dále tu jsou tři otočné ovladače, dva krajní pro ovládání klimatizace, prostřední pak pro ovládání hlavní obrazovky (zoom v mapě, procházení seznamů a podobně). Dvě tlačítka slouží pro volbu režimu vozu a nechybí samozřejmě ovladač hlasitosti.

Nad touto sestavou ovladačů je ergonomická opěrka ruky, která usnadňuje ovládání velké obrazovky infotainmentu. Tu lze rozdělit do sekcí tak, aby byla efektivně využita a řidič měl k dispozici všechny potřebné informace. V horní části lze mít třeba mapu navigace, do konfigurovatelné části lze pomocí widgetů umístit různé funkce, například obraz z dětské kamery nad zadními sedadly.

Pro jízdu i relax

Velká obrazovka infotainmentu má dvě polohy. Standardně je umístěna na výšku, což podporuje ergonomii ovládání. Vůz lze ale tlačítkem z režimu Jízda přepnout i do speciálního režimu Relax. Ten je možné využít u zaparkovaného vozu, třeba při nabíjení nebo jiných příležitostech. V tomto režimu se obrazovka s palubní deskou odsunou dále od cestujících, displej se otočí do pozice na šířku a takto si na něm lze vychutnávat třeba filmy a seriály. Aby na obrazovku měli dobrý výhled i cestující ze zadních sedadel, natočí se sedadla řidiče a spolujezdce směrem dovnitř a sklopí se dozadu. Sklopí se i sedadla ve druhé řadě.

Infotainment vozu lze v režimu Relax ovládat prostřednictvím chytrého telefonu. Mobily jinak mají své místo ve středové konzole, kde jsou uchyceny magneticky a částečně jsou tu chráněny středovou loketní opěrkou. Sedmimístný interiér se sedadly ve třech řadách je plný různých Simply Clever prvků. Magnety například slouží i pro uchycení mobilních zařízení cestujících ve druhé a třetí řadě, snadno tak na nich mohou sledovat přehrávaný obsah. K opěradlům sedadel se pomocí magnetů uchycují i speciální integrované batohy, které jsou součástí interiéru vozu a které lze kdykoli odnést s sebou.

Specialitou interiéru je integrovaná dětská autosedačka umístěná na nejbezpečnějším místě ve voze – je součástí středové konzole, která je prodloužena až k druhé řadě sedadel. Cestující v ní tak mají dítě v sedačce vždy na očích, řidič a spolujezdec mohou nejmenšího cestujícího sledovat pomocí kamery.

Interiér studie VISION 7S pracuje s řadou světelných prvků. Nejde přitom jen o ambientní osvětlení, světelné prvky mají i praktické funkce. Například za obrazovkou infotainmentu najdeme krystalický prvek, který barvami indikuje stav baterie vozu a nabíjení, takže jej lze zkontrolovat zvenku prostým pohledem za čelní sklo.

Ve výplních dveří jsou zabudovány interaktivní plochy s barevným světlem prosvítajícím skrz látku. Například jasné světlo v zářivě oranžové barvě navádí k vnitřní klice dveří skryté ve spodní části dveřní výplně. Modré nebo červené světlo zobrazuje změnu teploty klimatizace. Látku, na kterou lze psát prstem, je možné využít pro krátké poznámky nebo zabavení dětí kreslením. V místě chybějícího středového sloupku karoserie jsou pak přední i zadní dveře osazeny dalším krystalickým prvkem, který navádí cestující při nastupování, nebo při otevírání dveří varuje červeným světlem před blížícím se vozem či cyklistou.

Udržitelnost a nové barvy

VISION 7S jako první vůz ŠKODA nese matnou barvu. Minimalistický vzhled studie podtrhuje metalická matná barva odstínu zelená explorer. Matné jsou pak například i ozdobné prvky v interiéru, které dostaly jemnou matnou kovovou vrstvu.

Interiér, jenž svou architekturou a designovými linkami zdůrazňuje vnitřní prostor a jenž vyvolává pocit bezpečí, je vybaven udržitelnými a odolnými materiály. Podlaha interiéru i zavazadlového prostoru je vyrobena z materiálu obsahujícího recyklované pneumatiky, horní část palubní desky je čalouněna tmavou umělou kůží. Spodní část má pak čalounění ze světlejší umělé kůže v barvě, která kopíruje barvu karoserie. Látka využitá v interiéru třeba na střední část sedadel, výplně dveří nebo palubní desku je vyrobena z recyklovaných polyesterových vláken.



Konference ČISTÁ MOBILITA




CITROËN EXKLUZIVNĚ PŘEDSTAVÍ SVOU NOVINKU ë-C4 X NA PRAŽSKÉM e-SALONU


Citroën se zúčastní 4. ročníku výstavy e-SALON a exkluzivně v předpremiéře představí novinku příštího roku Citroën ë-C4 X.

Nový Citroën ë-C4 X v sobě spojuje eleganci siluety fastbacku, moderní přístup SUV a s délkou 460 cm nadčasový charakter prostorného čtyřdveřového vozu.

Nový ë-C4 X bude nabízen s elektromotorem o výkonu 100 kW / 136 k, dojezdem podle WLTP až 360 km a rychlým dobíjením 100 KM/10 min při 100 kW DC.

Vozy kladou důraz na prostornost a celkově klidný zážitek, k čemuž přispívá velkorysý prostor pro kolena ve 2. řadě, velký zavazadlový prostor o objemu až 510 litrů a elektrický pohon, který umožňuje nepřetržitý přístup do městských zón v tichosti a bez vibrací.

ë-C4 X vyniká komfortem na palubě díky exkluzivnímu programu Citroën Advanced Comfort®, který zahrnuje sedadla Advanced Comfort a odpružení Citroën Advanced Comfort®.

Na našem trhu bude dostupná také verze C4 X s benzinovým motorem PureTech s manuální nebo automatickou převodovkou, a s dieselovým motorem.



Hyundai IONIQ 6 ujede na jedno nabití 614 kilometrů


Aerodynamický, elektrifikovaný sedan Hyundai IONIQ 6 se s dojezdem 614 kilometrů podle metodiky WLTP zařadí mezi energeticky nejúspornější mainstreamové elektromobily nabízené na současném trhu.

IONIQ 6 bude se spotřebou elektrické energie 13,9 kWh/100 kilometrů podle WLTP jedním z energeticky nejhospodárnějších elektromobilů na trhu. Na český trh bude uveden na přelomu tohoto roku.

Pozoruhodný dojezd modelu IONIQ 6 umožnila z velké části speciální platforma pro elektromobily koncernu Hyundai Motor Group s označením E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Neméně důležitou roli sehrál také ultra nízký aerodynamický odpor vzduchu tohoto aerodynamického, elektrifikovaného sedanu.

E-GMP poskytuje optimální elektrické výkony a ultra rychlé, 800V nabíjení, které za pouhých 15 minut umožňuje prodloužit dojezd až o 351 kilometrů. Nabití z 10 na 80 % trvá 18 minut. Systém podporuje 400V nabíjení bez potřeby dodatečných komponentů nebo adaptérů. IONIQ 6 může být díky platformě E-GMP s inovativní technologií V2L (Vehicle-to-Load) kanceláří na kolech nebo mobilním záložním zdrojem elektrické energie. Nový model může nabíjet elektrická zařízení, například při kempování nebo výpravách do přírody.

Společnost Hyundai Motor maximalizovala dojezd elektromobilu IONIQ 6 prostřednictvím pečlivé práce na aerodynamickém designu i celkové konstrukci. Tento vůz se může pochlubit součinitelem aerodynamického odporu vzduchu 0,21, což je nejnižší hodnota v produktové nabídce společnosti Hyundai a jedna z nejnižších hodnot v rámci celého automobilového průmyslu.



Toyota už nabízí všechny alternativní pohony


Toyota na českém trhu nabízí všechny typy alternativních pohonů, od full hybridních přes plug-in hybridní modely až po bateriové a vodíkové elektromobily. Tyto modely pohání čtyři druhy baterií.Dlouhá historie vývoje hybridů u Toyoty

Historie baterií a elektromotorů v sériově vyráběných modelech Toyoty sahá do roku 1997, kdy se objevila hybridní Toyota Prius. Bylo to vyspělé pohonné ústrojí založené na spolupráci benzinového motoru s elektromotorem a s druhým elektromotorem, který plnil především funkci generátoru. Jejich práci řídila programovatelná řídící jednotka prostřednictvím jedinečné planetové převodovky. Nevyužitá energie vyrobená generátorem se ukládala do baterie.

Moderní hybridy čtvrté a páté generace fungují na stejném principu jako u původního Priusu, ačkoli jednotlivé komponenty systému jsou mnohem menší, lehčí a účinnější a software řídí celek tak, aby byl vůz co nejčastěji využíval pouze bezemisní elektromotor.

Pátá generace hybridního pohonu je navržena pro vyšší výkon a dynamiku. Výkon systému 1.8 se zvýšil ze 122 koní na 140 koní a systém s motorem 2.0 má nyní výkon 196 koní namísto 184 koní. Corolla s novým hybridním systémem 1.8 bude v roce 2023 schopna zrychlit na stovku za 9,2 sekundy, tedy o 1,7 sekundy rychleji než model z roku 2022.

Výkonnější verze Corolly zvládne sprint na stovku za 7,5 s. O vyšší výkon se mimo jiné zasloužila vylepšená lithium-iontová baterie, jež je nejen menší a lehčí až o 18 kg, ale také výkonnější a účinnější.

Již nyní je hybridní pohon páté generaci dostupný v nejnovějším modelu Toyota Corolla Cross.

Hybridy, auta s trakční baterií, ale bez zástrčky

V 90. letech minulého století nebyly baterie ani nabíjecí systémy tak účinné jako dnes, takže auto nabíjené ze zásuvky nebylo příliš praktické. Toyota se přesto rozhodla uvést na trh elektrifikovaný vůz, přišla ale s kombinací spalovacího a elektrického motoru se schopností jízdy v elektrickém režimu s nulovými emisemi, nabíjením trakční baterie za jízdy a využíváním energie vzniklé při brzdění.

Dalším zdrojem energie v hybridním voze je systém optimalizace spalovacího motoru, který udržuje motor v nejpříznivějším rozsahu otáček. Spalovací motor pohání kola, ale přebytečná energie se ukládá do baterie. To vede k nižšímu spalování a menšímu opotřebení motoru.

Dodávání energie elektromotoru, který pohání automobil, je hlavní, nikoli však jedinou funkcí baterie. Energii z něj čerpá i veškerá palubní technika, od elektrického ovládání oken a zrcátek až po multimediální systémy, klimatizaci a systémy aktivní bezpečnosti. Řidič tak může během delší zastávky používat klimatizaci nebo rádio, aniž by musel zapínat spalovací motor.

Plug-in hybrid – výkon 306 koní

Když se na trhu objevila RAV4 Plug-in hybrid, překvapila svým výkonem 306 koní, což je až o 84 koní víc než u modelu RAV4 hybrid. Zároveň se však výkon jednotlivých motorů oproti klasické hybridní verzi nezměnil. Tento rozdíl je výsledkem mnohem větší a výkonnější baterie s kapacitou až 18,1 KWh.

Když RAV4 Plug-in hybrid debutovala na trhu, mnoho komentátorů se ptalo, zda bude nový model schopen udržet výkon nad 300 koní, pokud se vybije baterie. Zkušenosti ukazují, že úroveň nabití akumulátoru nemá žádný vliv na výkon generovaný pohonem.

Baterie si totiž zachovává nejméně 20 procent své kapacity, takže i po tzv. vybití má v sobě uloženo dvakrát více energie než plně nabitá baterie v hybridním protějšku. Díky tomu je vždy připraven poskytnout elektromotorům dostatek výkonu, aby byl vůz stejně rychlý a svižný jako s plně nabitou baterií a mnohem dynamičtější než standardní RAV4 hybrid.

Další výhodou plug-in hybridu od Toyoty je, že jeho konstrukce vychází z plně hybridního systému. Po vyčerpání externě nabíjeného proudu je vůz stále mimořádně úsporný, neboť pracuje v klasickém hybridním režimu. Energie získaná při brzdění, uložená ve velké baterii, umožňuje stejně často jezdit pouze na elektromotor jako v jiných hybridech této značky.

Elektromobil s dojezdem až 500 km a zrychlením za 6,9 sekundy

U elektromobilů je jediným zdrojem energie baterie. V Toyotě bZ4X má lithium-iontová baterie s vysokou hustotou energie kapacitu až 71,4 kWh. Verze vozu s předním pohonem a plně nabitou baterií má dojezd až 516 km a účinnost 143,2 Wh/km (7 km/kW). Verze s pohonem všech kol ujede až 470 km při spotřebě 158 Wh/km (6,3 km/kW). Velmi dlouhý dojezd není dán pouze kapacitou baterie a účinností pohonu. Toyota zvolila také další prvky, jako je rekuperační brzdový systém a volitelná solární baterie na střeše, která ve slunečném podnebí prodlouží dojezd vozu o dalších 1800 km ročně.

Bezemisní elektrárna na vodík jménem Mirai

U vodíkových vozů, jejichž reprezentantem je Toyota Mirai, je hlavním zdrojem energie pro elektromotor vodíkový palivový článek. Toto moderní zařízení vyrábí elektřinu reakcí vodíku a kyslíku, kdy jediným vedlejším produktem je voda. Mirai dostal baterii se stejnou kapacitou a funkcí jako v hybridech. Díky tomu funguje palubní zařízení i při vypnutém motoru, aniž by spotřebovávalo vodík, a využívá energii získanou při brzdění. Proud z baterie jde také do motoru a podporuje palivové články.

Lithium-iontová baterie Mirai z Lexusu LS500h nahrazuje nikl-hydridovou baterii z předchozí generace. Je menší, energeticky úspornější a výkonnější. Její hmotnost se snížila ze 46,9 na 44,6 kg a maximální výkon stoupl o více než 20 %. Menší rozměry baterie umožnily její přemístění za opěradlo zadních sedaček, kde neubírá prostor ani v kabině ani v zavazadlovém prostoru.



Elektromobilita je pro energetickou společnost logickým trhem


Elektromobilita je pro energetickou společnost logickým trhem, Skupina ČEZ se proto elektromobilitě systematicky věnuje již více než 12 let. Provozujeme největší tuzemskou síť veřejného dobíjení, která čítá přes 460 stanic po celé České republice. Plných 80 % jich umožňuje rychlé dobití – doplnění většiny kapacity baterií vozu za desítky minut. Rychlodobíjecí stanice vznikají i díky podpoře z dotačního programu financovaného Evropskou komisí CEF (Connecting Europe Facility), část Transport.

Současně Skupina ČEZ v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů jak pro jednotlivce, tak i pro firmy, municipality a kraje: prodej či pronájem elektromobilů, návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, speciální tarify a sazby, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení a elektrifikaci fleetů. Samozřejmostí je realizace a provoz dobíjecích stanic elektrobusů, případně komplexní řešení spadající do konceptu tzv. chytrých měst.



Volvo dodá Amazonu těžká elektrická nákladní auta


Společnost Volvo Trucks dodá v Německu společnosti Amazon do konce roku plně elektrická těžká nákladní vozidla. Očekává se, že 20 kusů plně elektrických modelů  Volvo FH Electric najede ročně víc než jeden milion kilometrů.

V Amazonu nahradí elektrická nákladní vozidla dieselové vozy a budou hrát klíčovou roli ve snahách elektrifikace prostřednictvím přepravního řetězce. „Amazon se zavázal k dekarbonizaci svého vozového parku a regionální přeprava byla notoricky známým odvětvím, které se jen těžko snižovalo,“ vysvětluje Andreas Marschner, viceprezident Transportation Services Europe společnosti Amazon.

Těžká nákladní vozidla a další užitková vozidla tvoří přibližně 36 % německých emisí z vnitrostátní dopravy, a proto je dekarbonizace silniční dopravy důležitým problémem, který je třeba řešit.

Volvo Trucks zahájilo sériovou výrobu těžkých elektrických nákladních vozidel v září tohoto roku a dostupnost elektrických nákladních vozidel pro meziměstskou a regionální přepravu představuje důležitý milník pro dekarbonizaci silniční dopravy.

Elektrické verze její nejdůležitější produktové řady – těžká nákladní vozidla Volvo FH, Volvo FM a Volvo FMX Electric – budou hrát zásadní roli při dosahování globálního cíle společnosti Volvo Trucks, a tím je, že v roce 2030 bude 50 % všech nových prodaných nákladních vozidel tvořit baterie nebo elektrický palivový článek. Tato těžká elektrická nákladní vozidla jsou schopná přepravovat náklad o celkové hmotnosti až 44 tun a tři zmíněné modely představují přibližně dvě třetiny tržeb společnosti.

Fakta o Volvu FH Electric
Kapacita baterie: 540 kWh
Výstupní výkon: 490 kW (trvalý výkon)
Dojezd na baterii: až 300 km 



Vodíková mapa ČR je k dispozici pro odborníky i veřejnost


Centrum dopravního výzkumu, veřejná výzkumná instituce specializovaná na dopravní obory, se dlouhodobě věnuje oblasti čisté dopravy. Nyní představuje aplikaci Vodíková mapa ČR, která je určena nejen pro odbornou veřejnost.

Webová aplikace vznikla za účelem monitorování aktivit na poli vodíkové infrastruktury v návaznosti na dopravu. Přehledně mapuje projekty výstavby plnicích stanic a výroben vodíku v jejich různých fázích realizace.

Aplikace je součástí webových stránek cistadoprava.cz. „Zde mimo jiné zveřejňujeme statistická data a novinky k bezemisní a nízkoemisní mobilitě – jak z oblasti vozidlového parku, tak dobíjecí a plnicí infrastruktury,“ vysvětluje vedoucí Oblasti vodíkových technologií Centra dopravního výzkumu (CDV) Bronislav Vahalík.

Mapa je určena pro všechny uživatele, kteří chtějí přehledně vidět, jaké jsou plány v této oblasti a jak se vodíkové hospodářství vyvíjí. Investoři mají k dispozici geografické podklady pro návaznost svých zamýšlených projektů v dané lokalitě. Jinými slovy, z hlediska podnikatelského záměru nemá velký smysl přemýšlet o plnicí stanici, pokud jiný investor, o tři ulice dál, má podobnou plnicí stanici již ve stavebním řízení. Mapa může také sloužit jako doplňkový nástroj orgánům státní správy pro případné plánování podpory. 

Na vytvoření nového záznamu, či aktualizaci se po registraci může podílet každý. Všechny záznamy podléhají schvalovacímu procesu odborným pracovníkem CDV. „Pokud u návrhu nového záznamu objevíme nějakou nejasnost nebo neověřený údaj, vyzveme uživatele k jeho vysvětlení či doplnění,“ dodává Bronislav Vahalík.

Vodíková mapa umí zobrazit záznamy nejen v mapě samotné, ale také v přehledné tabulce, kde uživatel snadno najde hledaný projekt. Filtrování záznamů podle parametrů jako jsou, PROVOZOVATEL/INVESTOR, STUPEŇ REALIZACE, PŘÍSTUPNOST VEŘEJNOSTI, nebo základní technické parametry jako TYP MÉDIA, TLAK, DENNÍ VÝKON a tak podobně je samozřejmostí. Uživatel má možnost pro daný záznam zvolit jednu ze tří úrovní důvěrnosti: veřejný, pouze pro členy České vodíkové technologické platformy, neveřejný. Ten poslední je určený hlavně pro projekty ve fázi záměru, kdy si uživatel zatím nepřeje jakékoliv detaily zveřejnit.



Opětovné varování ABF, a.s. před aktivitami podvodných firem - e-SALON


Společnost ABF, a.s. se distancuje od praktik firem Exhibitors Network, International Fairs Directory, Expo Guide, MULPOR Company S.A., FAIR Guide, Construct Data, které nabízejí uveřejnění firemních údajů v internetovém katalogu veletrhů a vystavovatelů. 

Společnost ABF, a.s. prohlašuje, že společnost CS katalogy je jediným dodavatelem veletržního průvodce pro veletrh e-SALON - má souhlas k užívání či propagaci chráněných názvů či log veletrhů pořádaných ABF, a.s. a k oslovování jednotlivých vystavovatelů jménem pořadatele veletrhu.

Koncept těchto pochybných nabídek je vždy stejný. Na základě kontaktů získaných zřejmě z volně dostupné elektronické verze katalogu vystavovatelů našich veletržních akcí jsou našim klientům rozesílány anglicky psané formuláře, které se na první pohled tváří jako bezplatná aktualizace údajů v internetovém katalogu. Není tomu tak. Po jejich vyplnění a odeslání údajů Vám přijde faktura na nemalou částku – v Eurech.

Společnost  ABF, a.s. prohlašuje, že nikdy neudělila výše uvedeným společnostem souhlas k užívání či propagaci chráněných názvů či log veletrhů pořádaných ABF, a.s. a k oslovování jednotlivých vystavovatelů jménem pořadatele veletrhu.



Peugeot e-208 dostal nový elektromotor a vyšší dojezd až 400 km


Po první optimalizaci v roce 2021 projde Peugeot e-208 v roce 2023 další zásadní technologickou evolucí. Dostane stejně jako Peugeot E-308 nový motor, který zvedne maximální výkon o 15 % ze 100 kW na 115 kW.

Od uvedení modelu ​Peugeot e-208 na trh v roce 2019 bylo vyrobeno téměř 110 000 kusů tohoto elektromobilu. Model je od začátku roku 2022 na čele prodejů elektromobilů segmentu B v Evropě a také nejprodávanějším elektromobilem ve Francii.

V roce 2023 bude Peugeot e-208 vybaven novým hnacím ústrojím. Díky tomu nabídne až o 38 km a o 10,5 % větší dojezd, který tak bude dosahovat až 400 km. Pro konstruktéry tohoto nového hnacího ústrojí byla klíčová efektivita. Všechny tyto inovace umožňují dosáhnout pozoruhodně nízké průměrné spotřeby energie, která se pohybuje kolem 12 kWh na 100 km.

Pro Peugeot e-208 jsou k dispozici dva typy palubních nabíječek, které pokrývají všechny způsoby použití a všechna řešení nabíjení. Standardně jde o zařízení pro nabíjení jednofázovým proudem 7,4 kW, za příplatek je pak k dispozici zařízení pro nabíjení třífázovým proudem 11 kW. Peugeot e-208 navíc umožňuje rychlé nabíjení pomocí rychlonabíjecí stanice 100 kW, a to z 20 % na 80 % za méně než 25 minut.

​Nový Peugeot e-208 přijde na trh v průběhu roku 2023.

Novinky Peugeotu e-208 modelového roku 2023:

- nový motor o výkonu 115 kW/156 koní

- účinnější vysokonapěťová baterie s kapacitou 51 kWh (užitečná kapacita 48,1 kWh), která pracuje při napětí 400 V



 



Konference e-SUMMIT s podporou Prahy


Projekt e-SUMMIT je realizován s finanční podporou hlavního města Prahy.



Opel poprvé ukázal sportovně laděné elektrické modely Astra GSe


Sportovní budoucnost Opelu bude elektrická. Značka poprvé ukazála sportovně laděné hybridní modely Astra GSe a Astra Sports Tourer GSe. Mají podvozek s nižší světlou výško, specificky naladěné řízení i zavěšení kol.

Po oznámení, že Opel oživí GSe jako nové označení svých dynamických a elektrifikovaných modelů německá automobilka zveřejnila první informace a oficiální fotografie nových modelů. Jako plug-in hybridy nabídnou nové kombi Astra Sports Tourer GSe i pětidveřový hatchback Astra GSe rovnováhu mezi jízdním komfortem a špičkovou ovladatelností orientovanou na výkon v kombinaci s odpovědností k životnímu prostředí.

„Nová Astra GSe i kombi Astra Sports Tourer GSe jsou ideálními modely pro uvedení naší nové dynamické značky. A to plně v souladu s naší strategií stát se do roku 2028 čistě elektrickou značkou,“ řekl generální ředitel automobilky Opel Florian Huettl.

S působivým systémovým výkonem 165 kW/225 k a maximálním točivým momentem 360 Nm se nová Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe vyrovnají nejlepším představitelům svých tříd, a to nejenom pokud jde o zrychlení nebo maximální rychlost. Nové modely dostaly o 10 milimetrů snížený podvozek.

Sportovní řízení je specifické pro modely GSe, pružiny i olejové tlumiče předního i zadního zavěšení jsou speciálně vyladěny jak pro dynamickou jízdu, tak pro odpovídající komfort. Tlumiče KONI jsou vybaveny technologií FSD (Frequency Selective Damping), která umožňuje různé charakteristiky tlumení vysokých frekvencí (zavěšení kol) proti nízkým frekvencím (pohyby karoserie). Také stabilizační systém ESP je speciálně upravený pro použití v modelech GSe, jeho práh aktivace byl posunut směrem nahoru, aby vše odpovídalo dynamickému jízdnímu stylu.

Označení „GSe“ bývalo u Opelu zkratkou „Grand Sport Einspritzung“ a avizovalo použití nejmodernějšího systému vstřikování u modelů Opel Commodore GS/E či Opel Monza GSE. Nyní se GSe, nově definované jako „Grand Sport electric“, stává označením sportovně laděných nejvýkonnějších verzí modelové škály automobilů Opel.



Škoda Group ukázala v Berlíně vodíkový autobus


Škoda Group přichází na trh s novým autobusem na vodíkový pohon Škoda H'CITY 12. Vodíkový autobus zažil premiéru na veletrhu InnoTrans v Berlíně.

Vodíkový autobus je součástí řešení Škoda New Energy Vehicle a vhodně doplňuje portfolio ekologických autobusů vhodných pro městský provoz. Autobusy na vodíkový pohon mají extrémně nízkou hlučnost a nízké vibrace, což je typické i pro klasické elektrobusy. Na rozdíl od nich je ale doplnění paliva do vodíkového autobusu nepoměrně rychlejší, protože nedochází k přímému dobíjení baterií. Do autobusu je doplňován vodík, který následně vzájemnou reakcí s kyslíkem ze vzduchu vyrábí elektrickou energii přímo v autobuse. Vozidla tak nemusí čekat u nabíjecích stanic, ale jsou neustále připravena vyjet do provozu. Do vzduchu se pak uvolňuje pára, která vzniká jako vedlejší produkt chemické reakce. Díky tomu vodíkové autobusy nijak nezatěžují životní prostředí.

Autobus Škoda H'CITY 12 používá jako zdroj elektrické energie PEM palivové články, ve kterých probíhají reakce vodíku a kyslíku, a baterie, do kterých se ukládá vyrobená energie. Tento typ pohonu umožňuje na jedno natankování dojezd do vzdálenosti až 350 km.

"Škoda H'CITY 12 je plně bezemisní vozidlo, které je vhodnou náhradou dieselových autobusů, kterých je ve městech stále velká převaha. Novým vozidlem následujeme náš vývoj, kdy jsme již v roce 2009 představili první model vodíkového autobusu Škoda TriHyBus, který řadu let sloužil v provozu. Nový model vzal ověřené praktiky z původního vozidla, ale zároveň nabízí řadu inovací," dodává prezidentka Bus Mobility ve Škoda Group Tanya Altmann.

Klíčové vlastnosti vodíkového autobusu Škoda H' CITY 12:

Délka: 12 020 mm

Šířka: 2 550 mm

Výška: 3 430 mm

Počet míst k sezení: 26

Počet cestujících: až 85

Kapacita zásobníku vodíku: 39 kg



Hyundai a IVECO odhalily velký užitkový vůz s palivovými články


Značky Hyundai a Iveco Group odhalily na veletrhu IAA Transportation 2022 v Hannoveru první model IVECO eDAILY Fuel Cell Electric Vehicle.

Obě společnosti letos v červenci společně oznámily, že vozidla IVECO BUS s pohonem na vodík budou vybavena systémem palivových článků Hyundai, který nabízí významné výhody z hlediska provozních vlastností a emisí. Nyní byl na veletrhu IAA Transportation odhalen prototyp eDAILY Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV), který reprezentuje budoucí potenciál nejprodávanějšího a nejdéle vyráběného velkého lehkého užitkového vozu IVECO. Modelová řada DAILY v současnosti zahrnuje varianty s tradičními pohony, ale také s motory na metan, resp. bio metan, a nové verze s elektrickým pohonem napájeným ze sady akumulátorů.

Funkční prototyp eDAILY FCEV je vybaven systémem palivových článků na vodík od společnosti Hyundai, který poskytuje výkon 90 kW, a elektromotorem o výkonu 140 kW. Šest nádrží pojme celkem 12 kg vodíku. Prototyp s celkovou hmotností 7,2 tuny je testován v Evropě. Jízdní zkoušky již potvrdily, že dosahuje dojezdu 350 km a nabízí nejvyšší užitečnou hmotnost 3 tuny. Naplnění prázdných nádrží vodíkem je otázkou maximálně 15 minut. Zatímco akumulátorový elektromobil eDAILY BEV, představený rovněž na IAA, je nejvhodnější pro krátké trasy, eDAILY FCEV bude ideální volbou pro rozvážkovou dopravu i na delších trasách, v níž je nezbytná vysoká užitečná hmotnost a dlouhý dojezd.

Nedílnou součástí konstrukce prototypu eDAILY FCEV je sada akumulátorů dodaná společností FPT Industrial, která se v rámci koncernu Iveco Group specializuje na systémy pohonu. Společnost Hyundai poskytla inovativní systém palivových článků, který je nejnovějším plodem vývoje na její více než dvacetileté cestě k vodíkové mobilitě. Vyspělá technologie palivových článků Hyundai se již používá v nejrůznějších aplikacích, a to především v odvětví užitkových vozidel. V těžkých nákladních vozidlech provozovaných ve Švýcarsku ujel tento systém již více než 4,5 milionu km, čímž prokázal svou pozoruhodnou výkonnost a spolehlivost. Oboustranně výhodnou spolupráci odráží slogan „Engineered by Iveco Group, powered by Hyundai“, a ve stejném duchu budou realizovány i další podobné budoucí iniciativy.

Společnosti Hyundai a Iveco Group také zkoumají další možnosti vzájemné spolupráce od křížového prodeje produktů ve vybraných světových regionech až po společný vývoj v oblastech automatizace vozidel a konektivity. Hyundai rovněž zvažuje příležitosti k odběru nové generace konvenčních pohonů pro užitková vozidla od společnosti FPT Industrial. Uvedený vývoj potvrzuje, že obě společnosti usilují o využití všech přínosů vzájemné spolupráce. Obě smluvní strany jsou přesvědčeny o tom, že realizované projekty přinesou v blízké budoucnosti velmi zajímavé výsledky.

Prototyp eDAILY FCEV je vystaven na veletrhu IAA Transportation, který se koná od 20. do 25. září na výstavišti Deutsche Messe AG v německém Hannoveru, a to v expozici společnosti IVECO v hale 24.



Volkswagen představil studii terénního elektromobilu ID. XTREME


Na účastníky Setkání ID. v Locarnu čekalo elektrizující překvapení. Volkswagen představil ve švýcarském kantonu Ticino nevšední studii terénního vozu ID. XTREME, která u mnoha fanoušků elektromobilů vyvolá nadšení. Koncepční elektromobil s pohonem všech kol vychází z modelu ID.4 GTX a kombinuje silné stránky moderního SUV s dobrodružným charakterem robustního terénního automobilu.

ID. XTREME ztělesňuje maximální emocionalitu a touhu po dobrodružství. Koncepční vůz vytvořil tým z oddělení technického vývoje společnosti Volkswagen pod vedením Andrease Reckewertha (vedoucího vývoje kompletních vozidel na základě platformy MEB). „Modulární elektromobilová platforma MEB skrývá enormní technický potenciál,“ říká Silke Bagschiková, vedoucí produktové řady MEB. „Automobil je pro mnoho našich zákazníků mnohem víc než jen dopravním prostředkem. Studií ID. XTREME posouváme elektromobilitu v podání značky Volkswagen na novou výkonnostní úroveň Výsledkem projektu je unikátní terénní vůz, který zaujme svým robustním vzhledem a mimořádným výkonem. Výkonným pohonem zadní nápravy a modifikací softwaru řídicí jednotky pohonu se podařilo zvýšit celkový nejvyšší výkon poháněcího ústrojí koncepčního vozu v porovnání s modelem ID.4 GTX o 65 kW na 285 kW – tedy o téměř 30 procent. „ID. XTREME vytvořili nadšenci ze společnosti Volkswagen pro fanoušky ID., kteří se sešli zde v Locarnu. Jsme zvědaví, jak budou na tento vůz reagovat příznivci elektromobility. Na základě odezvy z naší komunity rozhodneme o dalším osudu tohoto projektu,“ dodává Bagschiková.

Exteriér VW ID. XTREME ukazuje, že vůz je připraven na každé dobrodružství v terénu. Studii propůjčuje autentický vzhled zvýšený rallyový podvozek, 18palcová terénní kola s terénními pneumatikami, dodatečným předním ochranným rámem s upraveným deformačním nosníkem a blatníky vyrobenými „3D tiskem“, které jsou o 50 milimetrů širší. Další „výzbrojí“ terénního elektromobilu s pohonem všech kol pro výlety mimo zpevněné cesty je střešní nosič s přídavným LED osvětlením a kompletní zakrytí spodní části vozu hliníkovými panely.

Výjimečnou vlastností studie ID. XTREME je také její akustický projev. Ve spolupráci s designovým oddělením značky Volkswagen byl speciálně pro tento koncepční vůz vyvinut zvuk, který za jízdy vydává do okolí speciální reproduktor uložený v prostoru podběhu kola. V interiéru ohromí studie různými highlighty, mezi něž patří mimo jiné početné ozdobné prvky z Alcantary, upravená sedadla a kontrastní doplňky v oranžové barvě. A studie ID. XTREME je samozřejmě trvale udržitelná. Koncepční vůz vznikl na základě vyřazeného testovacího prototypu z vývoje sériově vyráběného modelu, do něhož byla uložena použitá sada akumulátorů o kapacitě 82 kWh.

Volkswagen představil studii ID. XTREME poprvé veřejnosti na Setkání ID. v Locarnu. Letos se tato akce pro fanoušky elektromobility konala podruhé a po vzoru Setkání GTI u jezera Wörthersee by se mohla stát „zeleným“ a trvale udržitelným setkáním příznivců elektromobility. V letošním roce přijeli na břeh jezera Lago Maggiore fanoušci modelů ID. z celé Evropy, aby se podělili o své zkušenosti s elektromobilitou.



Modely Peugeot 308 a 308 SW nově v elektrické verzi


Obě verze karoserie nového Peugeotu 308, hatchback a SW, které jsou již k dispozici jako plug-in hybridy, budou od roku 2023 nabízeny také ve 100% elektrické variantě. Peugeot se tak stane prvním evropským výrobcem, který nabídne 100% elektrické kombi. Vozy 308 a 308 SW budou poháněny zcela novým elektromotorem o výkonu 115 kW (156 k). Dle úrovně výbavy budou poskytovat dojezd přes 400 km.
 

Design nových vozů Peugeot E-308 a E-308 SW vychází z DNA značky Peugeot. Prodloužená přední kapota zvýrazňuje siluetu, linie jsou smyslné a ostře vybroušené a uprostřed masky chladiče se vyjímá nový znak značky. Celková optimalizace architektury umožňuje efektivní využití prostoru kabiny, z čehož profituje celá posádka vozu. Přední světelný podpis ve tvaru tesáků rámují světlomety Matrix LED, které stejně jako zadní LED světla ve tvaru tří lvích drápů připomínají příslušnost řady 308 k rodině značky Peugeot.

Pro 100% elektrické verze vozů Peugeot 308 a 308 SW byla speciálně vyvinuta nová 18palcová hliníková kola. Velká péče byla věnována jejich aerodynamické účinnosti, aby se optimalizoval výkon vozu. Nové vozy Peugeot E-308 a E-308 SW uvedou na trh zcela nový plně elektrický motor o výkonu 115 kW (156 k) a s točivým momentem 260 Nm (dostupným od 0 km/h). Tento elektromotor bude pohánět vůz bez hluku, bez vibrací a bez emisí CO2. Elektrická varianta doplní současnou nabídku modelové řady 308 zahrnující hybridní plug-in verze o výkonu 180 k/132 kW a 225 k/162 kW a spalovací motory.

Redukční převodovka vozů Peugeot E-308 a E-308 SW optimalizuje dojezd při zachování vysoké úrovně výkonu a odezvy specifické pro elektromotory. Rovněž baterie je nové generace. Jedná se o vysokonapěťovou baterii s kapacitou 54 kWh (51 kWh užitečné energie) s novým chemickým složením, s konečným podílem 80 % niklu – 10 % manganu – 10 % kobaltu. Pracuje při napětí 400 V a umožňuje dojezd více než 400 km.1

Konstruktéři vozů PEUGEOT E-308 a E-308 SW se zaměřili především na účinnost. Kombinace inovací v oblasti motoru, baterie, aerodynamiky (optimalizace přední části a podvozku), optimalizace hmotnosti (platforma EMP2) a snížení třecích ztrát (pneumatiky třídy A) umožnila dosáhnout pozoruhodně nízké průměrné spotřeby energie: 12,7 kWh na 100 km, což je mezi 100% elektromobily v segmentu C referenční hodnota.

Součástí standardní výbavy je palubní třífázová nabíječka s výkonem 11 kW. Nabíjecí zásuvka umožňuje všechny režimy nabíjení. Prostřednictvím 100kW veřejné nabíječky je možné dosáhnout nabití z 20 % na 80 % za méně než 25 minut.

Nové vozy Peugeot E-308 a E-308 SW budou k dispozici v úrovních výbavy Allure a GT. Přijdou na trh v polovině roku 2023. Pro evropský a světový trh se budou vyrábět ve francouzských Mylhúzách.