Toyota představila nový systém palivových článků třetí generace

Toyota Motor Corporation oznámila, že vyvinula nový systém palivových článků třetí generace. Zcela nový systém je navržen pro komerční sektor a má stejnou životnost jako běžné vznětové motory. Vyznačuje se výrazným zlepšením výkonu, včetně úspory paliva a výrazného snížení nákladů ve srovnání s předchozí verzí.

Kromě osobních vozidel bude tento vodíkový systém třetí generace rozšířen pro použití v těžkých užitkových vozidlech a jeho uvedení na trhy především v Japonsku, Evropě, Severní Americe a Číně se plánuje nejdříve po roce 2026. Mezi hlavní rysy systému třetí generace patří zlepšení životnosti, která je až dvakrát vyšší než u předchozí generace a je srovnatelná se vznětovými motory.  Nový systém dosahuje o 20 procent větší dojezd a přináší výrazné snížení nákladů díky inovacím v konstrukci článků a výrobních procesů.

Jde ho instalovat do řady užitkových vozidel, osobních automobilů a univerzálních aplikací, jako jsou stacionární generátory, železnice a lodě. V případě osobních vozidel zajišťuje vyšší účinnost paliva a větší dojezd. U těžkých užitkových vozidel nabízí nový systém úroveň životnosti srovnatelnou se vznětovými motory a vysoký výkon. Díky kompaktnější konstrukci systému jej lze navíc snadněji integrovat do různých užitkových vozidel.

Toyota považuje vodík za důležité palivo v úsilí o uhlíkovou neutralitu a aktivně spolupracuje s partnery z různých průmyslových odvětví. Toyota v souvislosti se svými výzkumnými a vývojovými aktivitami podporuje různé iniciativy pro vytváření, přepravu, skladování a využívání vodíku.

V roce 2014 uvedla Toyota na trh elektromobil Mirai s palivovými články (FCEV) a od té doby prodala přibližně 28 000 kusů ve více než 30 zemích a teritoriích. Od roku 2019 navíc Toyota začala dodávat systémy FC pro použití v dalších aplikacích, jako jsou autobusy, železnice a stacionární generátory energie, a dodala více než 2 700 jednotek více než 100 zákazníkům po celém světě.