Nákladní auta Hyundai XCIENT Fuel Cell s palivovými články ujela přes milion kilometrů


Flotila nákladních vozidel XCIENT Fuel Cell společnosti Hyundai Hydrogen Mobility ujela za pouhých 11 měsíců provozu celkem více než 1 milion kilometrů. Nákladní vozidla na vodík během této doby snížila emise CO2 o více než 631 tun. První vozidla vyjela na švýcarské silnice loni v říjnu a flotila 46 nákladních vozidel s palivovými články na vodík dosáhla tohoto milníku ve službách 25 švýcarských společností podnikajících v odvětvích logistiky, distribuce a zásobování supermarketů.

„Švýcarské dopravní a logistické společnosti jsou přesvědčeny o tom, že užitková vozidla s palivovými články na vodík mají ze všech různých alternativních pohonů největší potenciál. Zájem členských společností uvedením nákladních vozidel s palivovými články na vodík do provozu nekončí. Mají vysoká očekávání i ohledně vodíku, který má jako zdroj energie obrovský potenciál pro budoucnost, a věří, že vodík bude klíčem k přechodu na ekologickou energii,“ říká Jörg Ackermann, předseda švýcarského sdružení H2 Mobility. 

Rozšiřování flotily

Hyundai poprvé představil těžké nákladní vozidlo XCIENT Fuel Cell v roce 2019 a v květnu 2021 odhalil jeho modernizovanou verzi. Nová generace nákladního vozidla má odvážný design masky chladiče a vylepšené provozní vlastnosti. Nová nákladní vozidla se dodávají na podvozcích s konfigurací 4x2 nebo 6x2.

Do konce letošního roku bude do Švýcarska dovezeno celkem 140 vozidel modelového roku 2021. V rámci pokračujícího přechodu na ekologickou dopravu vzroste flotila do roku 2025 na 1600 nákladních vozidel s elektrickým pohonem na vodík.

Úsilí o budování Evropy založené na vodíku

Evropa postupně přechází na čistou mobilitu. Evropská unie oznámila zelený plán obnovy jako součást své nové vodíkové strategie.

Plán počítá s výrazným zvýšením zelené výroby vodíku v Evropě nebo vodíku získávaného prostřednictvím obnovitelných zdrojů. Zelený vodík se vyrábí s využitím elektrické energie z obnovitelných zdrojů, například z vodních elektráren. Elektrolýzou se štěpí molekuly vody na vodík a kyslík, aniž by vznikaly emise oxidu uhličitého. Zvýšení dostupnosti vodíku na čerpacích stanicích povede k rozmachu dopravy s nulovými emisemi.