ŠKODA Motorsport podporuje vývoj elektrického rallyového speciálu ŠKODA RE-X1 Kreisel


ŠKODA Motorsport, ŠKODA Austria, společnost Kreisel Electric specializující se na technologie baterií a provozní partner Baumschlager Rallye & Racing se spojili při vývoji čistě elektrického rallyového soutěžního vozu, vznikla tak ŠKODA RE-X1 Kreisel. Koncepční vůz, vycházející z vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo a poháněný 860V elektrickým systémem s výkonem až 260 kW, byl homologován rakouskou asociaci AMF (ÖAMTC). Debut v rallyovém Mistrovství Rakouska je plánován na červenec letošního roku.

Když společnost Kreisel Electric, dodavatel povinné hybridní technologie pro vozy WRC sezóny

2022 FIA Mistrovství světa v rally, hledala partnery pro vývoj čistě elektrického rallyového vozu,

ŠKODA Motorsport v tom viděla zajímavou příležitost. V návaznosti na své zkušenosti

a kompetence s celosvětově nejúspěšnějším vozem skupiny Rally2 oddělení motorsportu

mladoboleslavské automobilky upravilo karoserii ŠKODA FABIA Rally2 evo tak, aby mohla být

vybavena elektrickým pohonem Kreisel. Výsledný koncepční vůz ŠKODA RE-X1 Kreisel kombinuje

prvotřídní know-how výrobce špičkových rallyových vozů s inovativní bateriovou technologií

společnosti Kreisel.

 

S více než 400 prodanými kusy a řadou vítězství a titulů v rallye po celém světě je soutěžní verze

vozu ŠKODA FABIA komerčně i sportovně nejúspěšnějším vozem své kategorie. „Koncepční vůz

ŠKODA RE-X1 Kreisel je vzrušující kombinací tradiční techniky a technologií budoucnosti. Poskytli

jsme své nejlepší zkušenosti, které vycházely z vývoje již tří generací rallyového vozu ŠKODA

FABIA,“ komentuje spolupráci Michal Hrabánek, šéf ŠKODA Motorsport. „Koncepční vůz, byť

vybavený elektrickým pohonem, nabízí všechny možnosti nastavení jako nejnovější generace vozu

ŠKODA FABIA Rally2 evo. Jsem přesvědčený, že pro fanoušky rallye bude taková kombinace

opravdu zajímavá.“

 

Elektromotor vyvinutý společností Kreisel Electric dosahuje maximálního výkonu 260 kW

a maximálního točivého momentu 600 Nm oproti 214 kW a 425 Nm standardního zážehového

turbomotoru o objemu 1,6 litru vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo. Kromě zmíněného pohonného

ústrojí vychází zbytek vozu z dobře známého rallyového modelu ŠKODA FABIA Rally2 evo, který

musel podstoupit celou řadu úprav. Přesněji řečeno, bylo třeba upravit podvozek a pro

implementaci baterie do vozu prošla zásadní úpravou také podlaha vozu. Vysokovýkonná

lithium-iontová baterie Kreisel s kapacitou 52,5 kWh a poskytuje napětí 860 voltů.

 

Pro maximální jízdní dynamiku je baterie namontována co nejníže v podlaze vozu a vyznačuje se

kapalinovým chlazením Shell E-Fluids. „Spolupráce se ŠKODA Motorsport nás velmi těší,“ říká Philipp

Kreisel, jednatel společnosti. „Společně sdílíme nejen vizi udržitelné budoucnosti motorsportu, ale

současně sledujeme stejnou strategii spočívající v přenosu technologií a technických řešení ze

závodních do silničních vozů.“ Společnost Kreisel Electric z rakouského Rainbachu připravila také

na míru vyvinutou nabíjecí stanici s názvem CHIMERO, která bude na jednotlivých rallye schopna

nabídnout nabíjecí výkon až 200 kW.

 

První podvozek postavený ŠKODA Motorsport je v asfaltové specifikaci. Společnost Baumschlager

Rallye & Racing, která je partnerem projektu pro testovací program a budoucí soutěžní aktivity,

však již začala s testováním vozu ŠKODA RE-X1 Kreisel i na šotolině. První účast na Mistrovství

Rakouska v rallye je naplánována na červenec letošního roku. „Jako dlouholetý partner ŠKODA

Motorsport na rakouské rallyové scéně jsme nadšeni, že se můžeme podílet na tomto inovativním

projektu,“ komentuje Max Egger, ředitel ŠKODA AUTO Austria. „Je pro nás srdeční záležitostí

pomoci rallye vstoupit do nové éry. Po velmi úspěšném uvedení čistě elektrického sériového vozu

ŠKODA ENYAQ iV je to další mimořádný krok na naší cestě k elektromobilitě."

 

Pro budoucí účast v soutěžích pod hlavičkou FIA pomohla ŠKODA Motorsport společnosti Kreisel

Electric s homologačním procesem karoserie prototypu ŠKODA RE-X1 Kreisel. Další zkušenosti

a technické konzultace plánuje ŠKODA Motorsport poskytovat i během dalšího vývoje, který bude

probíhat u jejího dlouholetého zákazníka, týmu Baumschlager Rallye & Racing. Spolupráce se

ŠKODA Austria je navíc součástí rozsáhlé podpory značky na jednotlivých trzích.