Nový vodíkový nákladní vůz Hyundai XCIENT Fuel Cell ujede přes 700 km

Na veletrhu Advanced Clean Transportation (ACT) Expo 2025 v kalifornském Anaheimu bylo představeno nové těžké nákladní vozidlo Hyundai XCIENT Fuel Cell s celkovou hmotností více než 15 tun. 

Celosvětově první velkosériově vyráběné těžké nákladní vozidlo s vodíkovým pohonem bylo zkonstruováno specificky pro severoamerický trh. Samotná řada XCIENT Fuel Cell s průkopnickým systémem palivových článků nicméně byla poprvé uvedena na trh už v roce 2020 a v současnosti je úspěšně provozována ve 13 zemích. První z nich bylo Švýcarsko, kde již flotila těchto vozidel najela přes 13 milionů kilometrů.

Nový XCIENT je vybaven vylepšeným systémem palivových článků a od roku 2021 absolvoval mnoho přísných testů v různých podnebích a provozních podmínkách orientovaných na využití v Severní Americe. Provozní vlastnosti byly ve spolupráci s provozovateli vozových parků odladěny s ohledem na požadavky zákazníků například v přístavní dopravě a logistice na střední vzdálenosti.

Specifikace modelu Hyundai XCIENT Fuel Cell:

  • Dvě sady palivových článků s výkonem 90 kW (celkem 180 kW) zajišťují spolehlivou výrobu elektrické energie
  • Vozidlo je vybaveno sadou akumulátorů s kapacitou 72 kWh
  • Pohon zajišťuje elektromotor s výkonem 350 kW a max. točivým momentem 2237 Nm
  • Maximální dojezd je 724 kilometrů za optimálních podmínek
  • Vodík je uložen v 10 nádržích, celková hmotnost paliva je cca 68 kg
  • Pro Severní Ameriku je určen specifický tahač s celkovou hmotností přes 15 tun (Class 8)
  • Nejvyšší přípustná hmotnost soupravy 37 tun umožňuje provoz v těžké nákladní dopravě