Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu Hyundai představil sportovní Ioniq 5 N
Značka Hyundai ve světové premiéře na Goodwoodském festivalu rychlosti představila model IONIQ 5 N – první vysokovýkonný elektromobil značky N. Ten reprezentuje elektrifikovanou budoucnost značky N a nadšeným fanouškům vysokých výkonů nabízí nový způsob elektrifikace jejich vášně pro sportovní jízdu na silnici i závodním okruhu.
Nový model navazuje na dlouholetou tradici značky Hyundai, kombinující kvalitu s modely N zaměřenými na mimořádné potěšení z jízdy. Značka N se vrátila do WRC v roce 2014 a její úspěchy korunované několikanásobným ziskem titulů mistra světa přinesly do společnosti Hyundai vítěznou DNA, odrážející se ve vysokovýkonných modelech N. Tento dynamický vývoj pokračuje elektrifikací. Ideálním základem pro vývoj prvního vysokovýkonného elektromobilu značky N se stal oceňovaný IONIQ 5 zkonstruovaný na základě platformy E-GMP.
Základem charakteru „dravce do zatáček“ jsou u modelu IONIQ 5 N vylepšení skeletu karoserie 42 dodatečnými bodovými svary a dodatečnými lepenými spoji o délce 2,1 metru. Místa pro uložení elektromotorů a sady akumulátorů jsou vyztužena. U pomocných rámů vpředu i vzadu byla zvýšena příčná tuhost. Vpředu i vzadu nalézají uplatnění nápravy IDA (Integrated Drive Axle) s integrovaným pohonem, inspirované soutěžními vozy WRC (World Rally Championship). Obě nápravy IDA byly vyztuženy s ohledem na přenos vyššího točivého momentu elektromotorů. Současně u nich byly sníženy neodpružené hmoty, mimo jiné i díky kovaným 21“ kolům z lehké slitiny.
Sloupek řízení modelu IONIQ 5 N byl rovněž vyztužen. Reakce vozu na řízení jsou díky tomu pohotovější a vůz poskytuje řidiči preciznější odezvu. Vůz je navíc vybaven speciálně nastaveným systémem elektrického posilovače řízení N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering) s elektromotorem uloženým na hřebenu řízení, strmějším převodem řízení a optimalizovanou odezvou. Výsledkem těchto vylepšení je přímější a komunikativnější řízení, které bude dodávat řidičům větší pocit jistoty.
Funkce N Race ještě více optimalizuje odolnost elektromobilu na závodním okruhu. Řidič tak má bezprostřednější kontrolu nad využíváním disponibilní elektrické energie. N Race využívá poznatky z motorsportu, které umožňují maximálně využívat dostupné zdroje pro dosahování co nejrychlejších časů na kolo. Normálně by takové změny nastavení vyžadovaly tým mechaniků s rozsáhlou výbavou, ale v modelu IONIQ 5 N stačí několik pohodlných stisknutí příslušného tlačítka.
Díky funkci N Race mohou řidiči strategicky upřednostnit režimy „Endurance“ nebo „Sprint“. „Endurance“ maximalizuje dojezd na závodním okruhu omezením nejvyššího výkonu, čímž se zpomaluje nárůst teploty. „Sprint“ naopak upřednostňuje výkon a poskytuje kratší výkonové „exploze“ nabité energií. Řidiči tak mohou precizně měnit svou energetickou strategii a vytvářet ideální výkonové předpoklady pro dosahování svých jezdeckých a sportovních cílů.
Technické údaje |
IONIQ 5 N |
|
Nejvyšší výkony elektromotorů |
Vpředu |
166 kW (226 k) |
Vzadu |
282 kW (383 k) |
|
Celkový nejvyšší výkon |
448 kW (609 k) |
|
Nejvyšší výkon v režimu Boost |
478 kW (650 k) (vpředu: 175 kW (238 k), vzadu: 303 kW (412 k)) |
|
Sada akumulátorů |
Kapacita |
84 kWh |
Nabíjení |
Nabíjecí výkon |
350 kW |
Doba nabíjení |
Z 10 % na 80 % za 18 minut |
|
Vnější rozměry |
Délka |
4715 mm |
Šířka |
1940 mm |
|
Výška |
1585 mm |
|
Rozvor náprav |
3000 mm |
|
Pneumatiky |
Pirelli P-Zero 275/35 R 21 |
|
Brzdová soustava |
Vpředu |
4pístkové třmeny, kotoučové brzdy o průměru 400 mm |
Vzadu |
1pístkové třmeny, kotoučové brzdy o průměru 360 mm |
|
Rekuperační brzdění |
Zpomalení |
0,6 g (0,2 g při aktivovaném ABS) |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
3,4 s (režim Boost) |
|
Nejvyšší rychlost |
260 km/h |