Japonci výrazně pokročili ve vodíkové technologii pro auta

Japonští vědci dosáhli průlomu, který by mohl usnadnit používání a skladování vodíkového paliva. Tým z Japonského institutu fyzikálního a chemického výzkumu vytvořil elektrodu, která umožňuje účinný transport vodíkových iontů za pokojových podmínek.

Výzkumníci zdůrazňují, že jde o průlomový objev, který má potenciál umožnit výrobu bezpečných, kapacitních a účinných baterií a palivových článků.

Vodík je obecně považován za ideální palivo, protože při jeho spalování vzniká pouze voda. Bezpečné skladování vodíku a získávání energie z něj však představuje značnou výzvu.

Například vodíkové palivové články, které vyrábějí elektřinu a používají se v některých vozidlech, fungují tak, že protony, tedy atomy vodíku zbavené elektronů, či kladné vodíkové ionty, proudí přes speciální membránu z jedné části článku do druhé, kde probíhá reakce. Tato technologie je složitá, protože mimo jiné vyžaduje neustálou hydrataci systému.

Na výrobu vodíku cílí už mnohé světové technologické firmy včetně automobilek. Americká divize automobilky Toyota Motor spolu s firmou FuelCell Energy dokončily na Long Beach první "Tri-gen" systém, který z bioplynu vyrábí ekologickou elektřinu, vodík a vodu. Společnost FuelCell Energy uzavřela s Toyotou dodavatelský kontrakt na 20 let.