Před deseti lety Volkswagen představil své první elektrické modely

Volkswagen zahájil svou elektrickou ofenzivu světovou premiérou modelů e-Golf a e-up! na IAA 2013. V současnosti nabízí nejširší portfolio elektromobilů na trhu, sahající od kompaktního modelu ID.3 přes SUV ID.4 a SUV-kupé ID.5 až po MPV ID. Buzz. Zanedlouho nabídku doplní vlajková loď ID.7 a v roce 2025 se počítá se zahájením prodeje modelu ID.2, díky němuž bude elektromobilita pro široké vrstvy motoristické veřejnosti ještě dostupnější.

Volkswagen se na cestu k elektromobilitě vydal přesně před deseti lety. Na mezinárodním autosalonu IAA 2013 ve Frankfurtu nad Mohanem oslavily v jeho expozici světovou premiéru dva  elektromobily: e-up! a e-Golf. Oba modely s nulovými emisemi byly bez omezení vhodné pro každodenní provoz a nabízely atraktivní výbavu v praktické pětidveřové karoserii. Již tehdy pocházely elektromotory, převodovky a lithium-iontové akumulátory z vlastního vývoje a jejich výrobu zajišťovala divize Volkswagen Group Components.

V dalším kroku zahájil Volkswagen vývoj modulární platformy určené výhradně pro elektromobily, aby bylo možné zákazníkům poskytovat veškeré výhody, které elektrický pohon nabízí. Vznikla tak platforma MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten), z níž vzešla dnes již velmi rozvětvená rodina plně elektrických modelů ID. Pokrok, jehož elektromobilita v podání značky Volkswagen dosáhla v průběhu pouhého jednoho desetiletí, je pozoruhodný. Volkswagen ID.3 z roku 2023 poskytuje v porovnání s modelem e-Golf z roku 2013 výrazně lepší jízdní dynamiku, delší dojezd i rychlejší nabíjení. Cestující přitom mají v interiéru k dispozici mnohem více prostoru a před deseti lety nepředstavitelnou škálu asistenčních a digitálních funkcí pro ještě komfortnější a bezpečnější cestování. Na přání je k dispozici tažné zařízení s největším zatížením 75 kg využitelných pro nosič jízdních kol.

Zatímco Volkswagen e-Golf disponoval sadou akumulátorů o kapacitě 24,2 kWh, která umožňovala na jedno nabití dojezd 190 km, pojme akumulátorová baterie druhé generace modelu ID.3 58 až 77 kWh elektrické energie, což postačuje k ujetí 426 až 556 km. Menší e-up! disponoval využitelnou kapacitou dokonce jen 18,7 kWh a jeho dojezd byl 160 km.

Elektrické pohony v modelech Volkswagen udělaly velký vývojový skok také z hlediska výkonnosti. Zatímco řidiči modelů e-up! a e-Golf s pohonem předních kol se museli spokojit s nejvyšším výkonem 60 kW (82 k), resp. 85 kW (116 k) a maximálním točivým momentem 210 N.m, resp. 270 N.m, poskytuje ID.3 v případě potřeby intenzivní akcelerace až 150 kW (204 k) a 310 N.m. Zrychlení z 0 na 100 km/h je tak otázkou pouhých 7,3 až 7,9 sekundy a nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h. Volkswagen e-Golf z roku 2013 umožňoval cestování nejvyšší rychlostí 140 km/h a ke zrychlení z 0 na 100 km/h potřeboval 10,4 sekundy. Čtyřmístný e-up! koncipovaný především do města nabízel největší rychlost 130 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,4 sekundy.

Již brzy stanoví nová měřítka z hlediska dojezdu a hospodárnosti téměř pětimetrová manažerská limuzína Volkswagen ID.7 vyšší střední třídy, která poprvé nabídne dojezd až 700 km díky vynikající aerodynamice s cx = 0,23 a nové generaci mimořádně úsporného elektrického pohonu. Elektromotor o výkonu 210 kW (286 k) je navíc dosud nejvýkonnějším elektromotorem v modelech Volkswagen ID., kromě verzí GTX, které nabízí výkon až 220 kW a brzy až 250 kW díky použití dvojice elektromotorů. Elektrickou energii bude možné doplňovat nabíjecími výkony až 200 kW. ID.7 je díky tomu ideálním elektromobilem pro cestování na dlouhé vzdálenosti s nulovými emisemi, což ocení především řidiči s vysokými počty ujetých kilometrů a fleetoví zákazníci.