DRUHÁ ČÁST ROZHOVORU S JANOU NOSÁLOVOU, ŘEDITELKOU VELETRHU e-SALON

 Bude možné si jednotlivé produkty a technologie na místě osahat? Projet elektromobilem, zkusit si jeho nabíjení... Počítáte třeba s nějakým blokem povídání současných uživatelů, ať už z řad jednotlivců, nebo firem, které takové vozové parky provozují?

Testovací jízdy bude mít téměř každá z automobilek – pro návštěvníky bude připravena registrace, kde si budou moci vybrat z prezentovaných značek a přihlásit se na testovací jízdu. Importéři budou parkovat své vozy na tyto jízdy podél haly 4 a bude vyhrazen i prostor pro demonstraci některých technologií (např. automatické parkování) apod. Vozy na testovací jízdy bude možné zapůjčit i u carsharingových společností, které se budou na výstavě také prezentovat.

Pro návštěvníky je připraveno navíc i testování elektrokol a dalších elektro vozítek. Společnost BESIP pak pro veřejnost připraví trenažér (motorky) a otočný simulátor (simulující převrácení auta na střechu), elektronické testy na elektrokola a další.

Na jaké zajímavosti veletrhu se můžeme těšit?

Další zajímavosti budou k vidění i na expozici značky Jaguar/Land Rover, která ukáže Jaguar I-PACE, první ryze elektrický vůz značky Jaguar s výkonem 400 koní, který nabízí dojezd až 470 km dle nejnovější normy WLTP. Vůz je prošpikován moderními technologiemi, jako je například hlasová asistentka Alexa, dokonce se sám dovede učit a odhadnout preference řidiče. Na další novinky se budou moci návštěvníci  těšit na expozicích značek Renault, Nissan, Hyundai či Tesla.

Kromě národních premiér  vozů se na veletrhu představí řada výrobců dobíjecích stanic a dodavatelů energií (ČEZ, Innogy, PRE, Pražská plynárenská)  – někteří budou umístěni na expozicích u automobilek, ale převážná většina výrobců nabízejících dobíjecí stanice bude umístěna v hale 3. K vidění budou např. produkty společností Siemens, Heger.eu, Green24 Holding, Voltdrive, Webasto, Elexim, Fita Energy Solutions, DEL, Zeroemission a dalších.

Budoucnost elektromobilů není zaměřena jen na dospělé, ale i na teenagery – Aixam je ideální parťák a dopravní prostředek do města nejen pro dospělé, ale i pro děti od 15 let. Vidět ho budou moci návštěvníci na stánku společnosti Auto-Roch s.r.o., která je výhradním importérem francouzské automobilové značky Aixam pro Českou republiku.

Veletrh ukáže návštěvníkům i víceúčelové a ekologické elektromobily značky ALKÈ, které působí na celosvětovém trhu více než 15 let. Jsou vhodné do měst, obcí, rekreačních a sportovních areálů, letišť, výstavních areálů, průmyslových areálů, zoologických zahrad nebo nemocnic a dalších zařízení, kde se dbá na šetrnost k životnímu prostředí a tichý provoz.

Na jaká další lákadla v rámci doprovodného programu můžete naše čtenáře pozvat?

Dovoluji si pozvat návštěvníky na stánek BESIP, kde se budou moci seznámit s problematikou bezpečného provozu na elektrokolech, jízdy v elektromobilu a vyzkoušet si, jak se bezpečně pohybovat v silničním provozu. Na stánku bude možné vyzkoušet e-testy, otočný simulátor dopravní nehody, elektrokola a další. Společnost Kuberg bude zájemcům o testovací jízdy zapůjčovat elektrokola na svezení. V průběhu výstavy bude možné navštívit i přednášky na zajímavá témata, která budou určena jak odborné (čtvrtek, pátek), tak široké veřejnosti (o víkendu).

Jaká je vaše osobní vize budoucnosti pohonů a provozu vůbec? Prosadí se elektromobilita, vodík, nebo úplně jiný alternativní zdroj a pohon? V jakém časovém horizontu? Patří podle vás budoucnost autonomnímu provozu?

Mezi lídry elektromobility na území Evropské unie podle registrací vozidel patří letos Německo, Norsko, Holandsko a Velká Británie. I tak v Evropě stále chybí významný veletrh orientovaný komplexně na čistou mobilitu a infrastrukturu. Nebo spíš chyběl. Také v České republice elektromobilita pomalu, ale jistě, nabírá síly. Tomuto segmentu trhu u nás vládnou značky Volkswagen, Nissan a BMW. A na trend elektricky poháněných vozítek už naskočili i výrobci motorek. Elektrický skútr letos například představila motocyklová divize BMW. To byla ještě před dvaceti lety těžko uvěřitelná záležitost. Ano, budoucnost je určitě v autonomním provozu – otázkou zůstává, zda ji ovládne elektromobilita či vodík, výhledově do 15 let?