Valeo – průkopník ve vývoji systému pro autonomní řízení

Tři technologické a sociální revoluce utvářejí největší historický vývoj v automobilovém průmyslu za poslední dobu: elektrifikace, autonomní vozidla a digitální mobilita. Tyto tři vzájemně propojené revoluce přinášejí rychlou, radikální změnu automobilů a způsob, jakým je používáme, přičemž vozidlo v klasickém pojetí postupně ustupuje do pozice chytrého auta, podobně jako byl telefon nahrazen chytrým telefonem.

 

Valeo, jako technologická firma je v epicentru všech těchto tří revolucí. Na e-SALON představíme technologie pro autonomní řízení, naše výzkumné a vývojové aktivity v České republice v tomto oboru a naše vlastní technologie pro e-mobilitu. Návštěvníci se mohou těšit mimo jiné na interaktivní ukázku toho, jak autonomní auto vnímá svoje okolí pomocí různých senzorů, jak rozpoznává chodce, auta, cyklisty a další objekty na silnici. Budou mít příležitost prohlédnout si testovací auto, které využíváme k vývoji a testování senzorů a softwaru. Ti odvážnější si mohou vyzkoušet virtuální jízdu po pařížském městském okruhu v našem prototypu autonomního auta Cruise4U.

 

Jsme průkopníkem ve vývoji systému pro autonomní řízení. Nabízíme nejširší spektrum senzorů zahrnující ultrazvukové senzory, kamery, systémy LiDAR (detekce pomocí laserových paprsků) či radary. Tato zařízení fungují jako oči a uši vozidla. S technologií SCALA® je Valeo první a zatím jediný výrobce v oblasti automotive, který sériově vyrábí laserové snímače. SCALA® je také jediný senzor na trhu, který dokáže detekovat jak pevné, tak pohyblivé předměty, a to do vzdálenosti až 150 m v zorném poli 145°. Sledování okolí vozidla je jednou z našich hlavních know-how. Zpracování dat pořízených těmito snímači je další oblastí high-tech znalostí a zkušeností. Náš software spojuje data stejným způsobem, jak mozek zpracovává informace z pěti lidských smyslů. Vyvíjíme také systémy umělé inteligence (AI), které vozům umožňují se samostatně učit. Algoritmy pro zpracování informací a systémy umělé inteligence jsou propojeny, aby umožnily vozidlu provádět vlastní rozhodnutí. Výsledky vývoje autonomních systémů jsme již ukázali během mnoha předváděcích jízd našeho prototypu autonomního vozidla Cruise4U, konkrétně při 24hodinovém testu po pařížském okruhu, či cestou po Evropě a po Spojených státech.

 

Výrazem „e-mobilita“ neoznačujeme pouze nástup elektromobilů, ale i různých hybridních řešení. Valeo, které vynalezlo systém Stop-Start používaný v milionech vozidel po celém světě, vyrábí zhruba 25 milionů 12V mild-hybrid systémů ročně. Stejně jako systémy Stop-Start pomáhají tyto technologie zvyšovat účinnost spalovacích motorů tím, že dochází k rekuperaci brzdné energie.

Valeo také vyvinulo hybridní systém spojující nízkonapěťový (48V) elektromotor s tradičním spalovacím motorem, který dokáže obnovit kinetickou energii získanou při brzdění a zpomalování a jež následně použije k pohonu vozidla. Valeo již podepsalo 25 smluv na toto mild-hybridní řešení snižující spotřebu paliva a emise CO2 přibližně o 10 %, a to za velmi přijatelné náklady.

V rámci společného podniku Valeo Siemens eAutomotive ale nabízíme samozřejmě i vysokonapěťové řešení (nad 60V) určené pro hybridní, plug-in hybridní i elektrické modely. V prvních čtrnácti měsících své existence společnost Valeo Siemens eAutomotive získala objednávky v celkové výši 10 miliard eur.

S 15% podílem na trhu v roce 2018 jsme lídrem také v oblasti chladicích systémů baterií, které jsou potřebné pro zajištění dostatečné životnosti a výkonu baterie.

Na CES 2018 měl světovou premiéru nový prototyp elektromobilu vybavený nízkonapěťovým (48V) systémem Valeo. Pro země a metropole, které se čím dál víc snaží redukovat emise CO2, nabízí toto řešení zcela nový úhel pohledu na budoucí podobu městské mobility.

Malý dvoumístný elektrický prototyp, jež lze dobíjet na jakékoli stanici, jede rychlostí až 100 km/h a na jedno dobití ujede až 100 km, je ideální prostředek pro krátké cesty a nízké rychlosti typické pro městský provoz. Elektrický vůz s 48V palubní sítí je také levnější (až o 20 %) než elektromobily s vysokým napětím, a to hlavně proto, že se obejde bez některých součástí a systémů, jež kvůli bezpečnosti musejí mít systémy s vysokým napětím. Díky tomu se může elektromobil s nízkonapěťovou sítí 48V prodávat za cenu do 7 500 eur, což je v přepočtu asi 193 000 Kč.