Řidiči s elektromobily ujedou za rok víc než řidiči benzínových aut

Řidiči osobních bateriových elektromobilů najeli v roce 2022 v průměru 12 386 km, meziročně o 7,1 % více, vyplývá z dat, která ze Stanic technických kontrol pravidelně zpracovává a analyzuje Centrum dopravního výzkumu (CDV)​.

Průměrné stáří vozového parku osobních aut je v České republice 16 let. Aby při srovnání proběhů bateriových elektromobilů s ostatními palivy Centrum dopravního výzkumu eliminovalo i velmi nízké proběhy zejména u starších benzínových, naftových a LPG vozidel, srovnalo vozidla splňující emisní normu Euro 6, která vstoupila v platnost v září 2015. Takových vozidel bylo v registru téměř 1,8 milionu, jejich průměrný roční proběh činil 14 569 km.

„Ze srovnávaných paliv byl nejnižší průměrný proběh 11 772 kilometrů evidován u vozidel benzínových, tedy o 5 procent nižší než u bateriových elektromobilů. Plug-in hybridní vozidla, která si většinou lidé pořizují z důvodu delšího akčního rádiusu, ujela za rok v průměru 13 940 kilometrů. To je o 1 554 kilometrů víc než vozidla bateriová elektrická. Srovnatelný proběh, přes 16 tisíc kilometrů, byl evidován u hybridních vozidel bez externího dobíjení a u LPG vozidel. Naftová vozidla pak v průměru ujela ročně přes 18 tisíc kilometrů," říká ředitel CDV Jindřich Frič.

Z uvedených paliv dosahují výrazně nejvyšších ročních proběhů CNG vozidla, která ujela téměř 27 tisíc kilometrům.

Meziročně došlo k poklesu průměrných ročních proběhů osobních vozidel o 1,9 procenta. Z pohledu jednotlivých paliv pak k nejvyššímu nárůstu proběhů došlo u bateriových elektrických vozidel (+7,1 %), naopak k nejvyššímu poklesu u LPG vozidel (-8,2 %).

Průměrné kapacity baterií, a tím i dojezdové vzdálenosti elektromobilů, se v čase zvyšují, protose dá předpokládat, že bateriové elektromobily budou v čím dál větší míře využívány jako běžná konvenční vozidla, což se odrazí také na jejich ročních probězích.