Elektrický Volkswagen I.D. R Pikes Peak má rekord v legendárním závodě


Volkswagen se zapsal se závodním vozem I.D. R Pikes Peak do historie závodu do vrchu „Pikes Peak International Hill Climb“. Francouz Romain Dumas zvítězil s elektromobilem o výkonu 500 kW (680 koní) nad konkurenty s konvenční technikou pohonu.

Vylepšil přitom nejen dosavadní rekord pro elektricky poháněné automobily, ale překonal i nejrychlejší čas všech dob, jehož dosáhl jeho krajan Sébastien Loeb v roce 2013. A to o neuvěřitelných 16 sekund. Dumasův nový rekordní čas 7:57,148 minuty je nyní uveden na prvním místě v žebříčku vítězů na Pikes Peaku, v němž figurují proslulí jezdci, jako jsou Walter Röhrl, Michèle Mouton nebo Stig Blomqvist.

Předzvěst elektrické ofenzivy VW

„I.D. R Pikes Peak je sportovní předzvěstí rodiny modelů Volkswagen I.D. Ukázali jeme, jaký má tato technika potenciál,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva Volkswagenu zodpovědný za technický vývoj. „Na tento den a výsledek mohou být všichni zaměstnanci Volkswagenu extrémně hrdí. Týmu z celého srdce blahopřeji. Svými výjimečnými inženýrskými dovednostmi a nadšením postavil na kola fantastický závodní vůz za pouhých osm měsíců. Volkswagen I.D. R Pikes Peak nyní dosáhl nejlepšího času ve více než 100leté historii tohoto závodu do vrchu – to je velký milník pro elektrickou mobilitu.“

Čtvrtý triumf pro Dumase

Celkem 19,99 kilometru, 156 zatáček a jen jeden jediný pokus. Romain Dumas dosáhl v legendárním závodě do vrchu Pikes Peak, který se od roku 1916 konal celkem 96krát, svého čtvrtého celkového vítězství. Volkswagen zkonstruoval závodní vůz I.D. R Pikes Peak, který byl přizpůsoben specifickým požadavkům slavného závodu do vrchu. Nejlepší možné provozní vlastnosti měla zajistit minimální hmotnost, nejvyšší možný přítlak a maximální výkon. I.D. R Pikes Peak má včetně akumulátorových článků hmotnost necelých 1100 kilogramů. Co se týče volby výkonu, důvěřoval Volkswagen svým softwarovým simulacím, z nichž vyplynulo nejen optimální množství energie, ale i hodnota výkonu pro rekordní jízdu na Pikes Peaku. V oblasti aerodynamiky musela být kompenzována ztráta přítlaku kvůli snižující se hustotě vzduchu na Pikes Peaku. Zdaleka viditelným výsledkem těchto simulací je štíhlá a nízká karoserie v kombinaci s obrovským přítlačným spoilerem na zádi.

Nabíjení s použitím glycerolu

Volkswagen se vydal novými cestami také v oblasti nabíjecí techniky. Cílem bylo co nejrychlejší a zároveň co nejekologičtější nabíjení. Pravidla závodu přitom stanovují pro tento proces časové omezení. V případě přerušení závodu musí kompletní nabití akumulátorů proběhnout do dvaceti minut. K tomu potřebný elektrický proud byl vyráběn generátory na úpatí hory Pikes Peak. Jako palivo byl zvolen glycerol, z hlediska chemického složení cukrový alkohol. Při spalování tohoto paliva, které vzniká například při výrobě bionafty, nevznikají téměř žádné škodlivé plyny ani zbytky. Samotný glycerol není jedovatý a je dokonce schválený k používání v potravinářském a kosmetickém průmyslu jako přídatná látka.